![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
«Фізіологія мозку»
1. Назва наукової школи. «Фізіологія мозку» 2. Дійсний науковий керівник школи Макарчук Микола Юхимович, академік АН Вищої школи України. 3. Дата і місце заснування (на базі якої організації). 1933 рік. КНУ імені Тараса Шевченка, біологічний факультет. 4. Засновник наукової школи. Чл-кор. АН УРСР Ємченко Андрій Іванович 5. Науковий потенціал* 7 докторів наук, 13 кандидатів наук.
* штатні працівники університету або сумісники станом на 1.09.2013р.
6. Сучасний стан наукової школи. Популярність наукової школи. Школа активно працює. Кожного року в рамках школи захищається 2-3 кандидатських дисертації. Натепер виконуються 2 докторські дисертації (доцент Куценко Т.В, докторант Коробейнікова Л.Г.). Кожні два роки школа є організатором міжнародної наукової конференції «Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі і патології», яка є знаною в науковому світі. В 2014 році УІІ така конференція буде присвячена засновнику наукової школи Андрію Івановичу Ємченку. В роботі конференції, як правило, беруть участь близько 200-250 вчених України, близького та далекого зарубіжжя. 7. Місце у світовій науці. Науковці школи постійно представляють результати своєї роботи на З»їздах фізіологічних товариств країн СНД, провідних міжнародних конференціях в країнах Європи та Америки, що присвячені експериментальному вивченню діяльності мозку. Результати наукової роботи публікуються в рейтингових фізіологічних журналах. Вихованці школи плідно працюють в провідних нейрофізіологічних світових наукових центрах. Школа має тісні контакти з науковцями Польщі, Литви, Словенії, Німеччини та США
Затверджено вченою радою ННЦ «Інститут біології» «17» вересня 2013р.
Докладний опис школи: Наукова школа «Фізіологія мозку» Науковий керівник школи – доктор біологічних наук, професор, академік АН ВШ України Макарчук Микола Юхимович. Витоки формування школи пов’язані з такими всесвітньовідомими вченими як В.О.Бец, В.Ю.Чаговець та В.В. Прадіч-Немінський, які працювали на кафедрі фізіології людини і тварин Університету в ХІХ і на початку ХХ сторіччя. Разом з тим основу сучасного формування школи заклали дослідження видатного українського вченого чл.кор. АН УРСР А.І. Ємченка, які стосувалися вивчення загальних закономірностей психічної діяльності мозку людини і тварин і знайшли своє відображення в його монографіях “Фактори простору і часу в умовно-рефлекторній діяльності тварин, КДУ.-1953.-216 с.” і “Физиология анализаторов и учение диалектического материализма о чувственном познании, КДУ.-1972.- 270 с” та в першому українському підручнику “Фізіологія людини і тварин.-1952.- 655с” для студентів біологічних факультетів університетів і природничих факультетів педагогічних інститутів, який був написаний у співавторстві з видатним електрофізіологом академіком Д.С.Воронцовим. Естафету цих досліджень підхопив проф. П.Д. Харченко, який разом з проф. Г.М. Чайченком написали перший український підручник “Фізіологія вищої нервової діяльності. – К.- Остаточне формування школи “Фізіологія мозку” пов’язане з науково-педагогічною діяльністю чл.кор. АПН України Г.М. Чайченка та проф. Цибенка В.О. Дослідження проф. Г.М.Чайченка та Цибенка В.О. і їхніх учнів (Макарчука М.Ю., Янчука П.І, Албайне Х.Р., Зими І.Г., Міщук Т.Е., Костенко С.С., Куценко Т.В.) та співробітників (Томіліної Л.Г., Горго Ю.П., Філімонової Н.Б., МотузногоВ.О.) дозволили сформулювати ряд фундаментальних положень щодо фізіологічних основ, які визначають розумову працездатність людини. Особливо важливим є те, що на основі фундаментальних досліджень діяльності мозку людини в рамках школи було розроблено цілу низку прикладних методичних прийомів оцінки основних психофізіологічних функцій у обстежуваних всіх вікових груп, які дозволяють не лише оцінювати розумову працездатність тієї або іншої людини, а й дають можливість для прогнозу іі розвитку та змін за певних умов. Розроблені тестові прийоми знайшли своє вирішення з допомогою комп’ютерних програм та техніки. В рамках школи сформувалось два основних наукових напрямки. Перший з них вивчає зв’язок основних властивостей нервової системи та певних психофізіологічних характеристик з розумовою працездатністю, та другий, який зосереджує свою увагу на вивченні фізіологічних змін в діяльності основних фізіологічних систем, що супроводжують таку діяльність та визначає ефективні засоби до підвищення розумової працездатності та усунення наслідків психічного перенапруження. Значну частину досліджень в рамках школи займає вивчення впливу різноманітних факторів (лікарські засоби, радіаційне випромінювання, стрес) на поведінкові реакції експериментальних тварин. За матеріалами наукових досліджень щорічно публікується 10-15 наукових статей в провідних рейтингових фізіологічних журналах. Результати досліджень ввійшли до підручників і посібників “Физиология высшей нервной деятельности,
Науковці школи постійно представляють результати своєї роботи на З»їздах фізіологічних товариств країн СНД, провідних міжнародних конференціях в країнах Європи та Америки, що присвячені експериментальному вивченню діяльності мозку. Кожні два роки школа є організатором міжнародної наукової конференції «Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі і патології», яка є знаною в науковому світі. В 2014 році УІІ така конференція буде присвячена засновнику наукової школи Андрію Івановичу Ємченку. В роботі конференції, як правило, беруть участь близько 200-250 вчених України, близького та далекого зарубіжжя. Результати наукової роботи публікуються Вихованці школи плідно працюють в провідних нейрофізіологічних світових наукових центрах. Школа має тісні контакти з науковцями Польщі, Литви, Словенії, Німеччини та США Факультет: ННЦ «Інститут біології» |
Анонс подій
|