«Фізіологія мозку»

1. Назва наукової школи. «Фізіологія мозку»

2. Дійсний науковий керівник школи Макарчук Микола Юхимович, академік АН Вищої школи України.

3. Дата і місце заснування (на базі якої організації). 1933 рік. КНУ імені Тараса Шевченка, біологічний факультет.

4. Засновник наукової школи. Чл-кор. АН УРСР Ємченко Андрій Іванович

5. Науковий потенціал* 7 докторів наук, 13 кандидатів наук.

п/п

Прізвище, ім’я по батькові

Наукова

ступінь

Вчене звання

Посада

1.

Ємченко Андрій Іванович

д.б.н

професор

Зав.кафедри

2.

Харченко Павло Дмитрович

д.б.н

професор

Зав.кафедри

3.

Чайченко Генадій Михайлович

д.б.н

професор

Зав.кафедри

4.

Косенко Анатолій Федорович

д.б.н.

професор

Директор НДІ фізіології імені академіка Петра Богача

5.

Цибенко Всеволод Олексійович

д.б.н.

професор

Зав.кафедри

6.

Янчук Петро Іванович

д.б.н.

стнаук.співр.

Зав.відділу  фізіології кровообігу НДІ фізіології імені академіка Петра Богача

7.

Макарчук Микола Юхимович

д.б.н.

професор

Зав.кафедри,

Директор НДІ фізіології імені акдеміка Петра Богача

8.

Зима Ігор Григорович

к.б.н

ст.наук.співр.

Зав. Відділу фізіології мозку та психофізіології НДІ фізіології імені академіка Петра Богача

9.

Куценко Тетяна Василівна

к.б.н.

доцент

доцент

10.

Кравченко Вікторія ІванівнаІ.

к.б.н.

доцент

доцент

11.

Філімонова Натлія Борисівна

 

к.ф.-м.н.

ст.наук.співр.

ст.наук.співр

12.

Костенко Сергій СтепановичС.

к.бн.

 

ст.наук.співр.

13.

Крижановський Сергій Анатолійович

к.б.н

 

наук.співр.

14.

Чернінський Андрій ОлександровичО.

к.б.н.

 

наук.співр.

15.

Тукаєв Сергій Вікторович

к.б.н

 

ст.наук.сп.

16.

Тукаленко Євген Вікторович

к.б.н

 

наук.співр.

17.

Тубольцева Ірина Іванівна

к.б.н

 

м.н.с

18.

Данилов Сергій Анатолійович

к.б.н

 

асистент

19.

Коробейнікова Леся Григорівна

к.б.н.

доцент

докторант.

20.

Федорчук Світлана Володимиівна

к.б.н.

 

Науковий співробітник

* штатні працівники університету або сумісники станом на 1.09.2013р.

6. Сучасний стан наукової школи. Популярність наукової школи. Школа активно працює. Кожного року в рамках школи захищається 2-3 кандидатських дисертації. Натепер виконуються 2 докторські дисертації (доцент Куценко Т.В, докторант Коробейнікова Л.Г.). Кожні два роки школа є організатором міжнародної наукової конференції «Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі і патології», яка є знаною в науковому світі. В 2014 році УІІ така конференція буде присвячена засновнику наукової школи Андрію Івановичу Ємченку. В роботі конференції, як правило, беруть участь близько 200-250 вчених України, близького та далекого зарубіжжя.

7. Місце у світовій науці. Науковці школи постійно представляють результати своєї роботи на З»їздах фізіологічних товариств країн СНД, провідних міжнародних конференціях в країнах Європи та Америки, що присвячені експериментальному вивченню діяльності мозку. Результати наукової роботи публікуються в рейтингових фізіологічних журналах. Вихованці школи плідно працюють в провідних нейрофізіологічних світових наукових центрах. Школа має тісні контакти з науковцями Польщі, Литви, Словенії, Німеччини та США

Затверджено вченою радою ННЦ «Інститут біології» «17» вересня 2013р.

Докладний опис школи: 

Наукова школа «Фізіологія мозку»

 Науковий керівник школи – доктор біологічних наук, професор, академік АН ВШ України Макарчук Микола Юхимович.

          Витоки формування школи пов’язані з такими всесвітньовідомими вченими як В.О.Бец, В.Ю.Чаговець та В.В. Прадіч-Немінський, які працювали на кафедрі фізіології людини і тварин Університету в ХІХ і на початку ХХ сторіччя. Разом з тим основу сучасного формування школи заклали дослідження видатного українського вченого чл.кор. АН УРСР А.І. Ємченка, які стосувалися вивчення загальних закономірностей психічної діяльності мозку людини і тварин і знайшли своє відображення в його монографіях “Фактори простору і часу в умовно-рефлекторній діяльності тварин, КДУ.-1953.-216 с.” і “Физиология анализаторов и учение диалектического материализма о чувственном познании, КДУ.-1972.- 270 с” та в першому українському підручнику “Фізіологія людини і тварин.-1952.- 655с” для студентів біологічних факультетів університетів і природничих факультетів педагогічних інститутів, який був написаний у співавторстві з видатним електрофізіологом академіком Д.С.Воронцовим. Естафету цих досліджень підхопив проф. П.Д. Харченко, який разом з проф. Г.М. Чайченком написали перший український підручник “Фізіологія вищої нервової діяльності. – К.-1977”. Не менше значення для формування цього напрямку фізіологічних досліджень мала й монографія П.Д.Харченка “Запаздывающие условные рефлексы, КГУ.-1960.- 301 с.

         Остаточне формування школи “Фізіологія мозку” пов’язане з науково-педагогічною діяльністю чл.кор. АПН України Г.М. Чайченка та проф. Цибенка В.О. Дослідження проф. Г.М.Чайченка та Цибенка В.О. і їхніх учнів (Макарчука М.Ю., Янчука П.І, Албайне Х.Р., Зими І.Г., Міщук Т.Е., Костенко С.С., Куценко Т.В.) та співробітників (Томіліної Л.Г., Горго Ю.П., Філімонової Н.Б., МотузногоВ.О.) дозволили сформулювати ряд фундаментальних положень щодо фізіологічних основ, які визначають розумову працездатність людини. Особливо важливим є те, що на основі фундаментальних досліджень діяльності мозку людини в рамках школи було розроблено цілу низку прикладних методичних прийомів оцінки основних психофізіологічних функцій у обстежуваних всіх вікових груп, які дозволяють не лише оцінювати розумову працездатність тієї або іншої людини, а й дають можливість для прогнозу іі розвитку та змін за певних умов. Розроблені тестові прийоми знайшли своє вирішення з допомогою комп’ютерних програм та техніки.

         В рамках школи сформувалось два основних наукових напрямки. Перший з них вивчає зв’язок основних властивостей нервової системи та певних психофізіологічних характеристик з розумовою працездатністю, та другий, який зосереджує свою увагу на вивченні фізіологічних змін в діяльності основних фізіологічних систем, що супроводжують таку діяльність та визначає ефективні засоби до підвищення розумової працездатності та усунення наслідків психічного перенапруження.

         Значну частину досліджень в рамках школи займає вивчення впливу різноманітних факторів (лікарські засоби, радіаційне випромінювання, стрес)  на поведінкові реакції експериментальних тварин.

За матеріалами наукових досліджень щорічно публікується 10-15 наукових статей в провідних рейтингових фізіологічних журналах. Результати досліджень ввійшли до підручників і посібників “Физиология высшей нервной деятельности, 1977”, “Основы физиологи высшей нервной деятельности, 1987”, “Зоопсихологія та порівняльна психологія, 1992” (авт. Г.М. Чайченко), підручника “Фізіологія людини та тварин” (Чайченко Г.М., Цибенко В.О., Сокур В.Д.), монографії “Обоняние и поведение, 2000” (авт. Макарчук М.Ю., Калуєв А.В.), підручника Фізіологія центральної нервової системи, 2011 (авт. Макарчук М.Ю, Куценко Т.В.), Психофізіологія, 2011 (авт. Макарчук М.Ю., Куценко Т.В., Кравченко В.І., Данилов С.А.).

Науковці школи постійно представляють результати своєї роботи на З»їздах фізіологічних товариств країн СНД, провідних міжнародних конференціях в країнах Європи та Америки, що присвячені експериментальному вивченню діяльності мозку. Кожні два роки школа є організатором міжнародної наукової конференції «Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі і патології», яка є знаною в науковому світі. В 2014 році УІІ така конференція буде присвячена засновнику наукової школи Андрію Івановичу Ємченку. В роботі конференції, як правило, беруть участь близько 200-250 вчених України, близького та далекого зарубіжжя. Результати наукової роботи публікуються Вихованці школи плідно працюють в провідних нейрофізіологічних світових наукових центрах. Школа має тісні контакти з науковцями Польщі, Литви, Словенії, Німеччини та США


Факультет:  ННЦ «Інститут біології»

Повернутися до списку

Анонс подій

27.11.2023
Програма для молодих дослідників від APS 2024
З 2015 року Американське фізичне товариство (American Physical Society, APS) та Міжнародний форум з фізики (Forum on International Physics, FIP) заснували Програму для видатних студентів (DS), щоб надати перспективним молодим дослідникам за межами США фінансову підтримку для ... детальніше...
23.11.2023
Конкурс наукових проєктних концепцій «Відродження та інноваційний розвиток України»
Український реконструкційний фонд та Рада молодих учених при Міністерстві освіти і науки України оголосили про початок конкурсу наукових та студентських проєктних концепцій «Відродження та інноваційний розвиток України».
детальніше...
01.11.2023
Науковий марафон «Об'єднані наукою»
До Всесвітнього дня науки в ім'я миру та розвитку 14-24 листопада 2023 року відбудеться науковий марафон «Об'єднані наукою». детальніше...
01.11.2023
SI Baltic Sea Neighbourhood Programme Cooperation projects
15 листопада 2023 року Swedish Institute відкриває новий конкурс проєктів SI Baltic Sea Neighbourhood Programme - Cooperation projects. детальніше...
26.10.2023
Вебінар для учасників конкурсу «Спільні українсько-швейцарські проєкти з виконання наукових досліджень: Конкурс проєктів 2023»
31 жовтня 2023 року об 11:00 (за київським часом) відбудеться вебінар для учасників конкурсу «Спільні українсько-швейцарські проєкти з виконання наукових досліджень: Конкурс проєктів 2023». детальніше...
09.10.2023
Вебінар в рамках програми MSCA4Ukraine: Принципи та практики відкритої науки
25 жовтня 2023 року MSCA4Ukraine запрошує відвідати вебінар, головною темою якого стануть принципи та практики відкритої науки ЄС. Також під час вебінару буде розглянуто, як відкрита наука може сприяти зміцненню української вищої освіти та дослідницького сектору детальніше...
Всі події