![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
«Київська світоглядно-гносеологічна школа»1. Назва наукової школи: Київська світоглядно-гносеологічна школа 2. Дійсний науковий керівник школи: академік НАН України, доктор філософських наук, професор Конверський Анатолій Євгенович 3. Дата і місце заснування: 60-ті роки ХХ століття, Київський державний університет імені Тараса Шевченка, Інститут філософії АН УРСР, м.Київ. 4. Засновники наукової школи: академік АН УРСР, член-кореспондент АН СРСР, доктор філософських наук, професор Копнін Павло Васильович; академік АН УРСР, член-кореспондент АН СРСР, доктор філософських наук, професор Шинкарук Володимир Іларіонович 5. Науковий потенціал *: 29 докторів наук, 44 кандидатів наук.
*штатні працівники університету або сумісники станом на 1.09.2013р.
6. Сучасний стан наукової школи: Київська світоглядно-гносеологічна школа зараз продовжує свій розвиток на філософському факультеті Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Інституті філософії НАН України імені Г.С.Сковороди, на філософських факультетах ВНЗ України, більшість з керівників яких є представниками Київської світоглядно-гносеологічної школи. Наукові розробки Київської світоглядно-гносеологічної школи функціонують у системі філософської та політологічної освіти в Україні, що свідчить про її популярність на сучасному етапі.
7. Місце у світовій науці. Київська світоглядно-гносеологічна школа постає самостійним напрямом марксистської філософії, самостійним напрямом філософії науки, науковим напрямом дослідження історії української філософії. Міжнародні зв’язки. Київська світоглядно-гносеологічна школа проводить міжнародну співпрацю із провідними науковим установами та ВНЗ країн СНД та дальнього зарубіжжя (Московський державний університет імені М.В.Ломоносова, Інститут філософії РАН, Санкт-Петербурзький державний університет, Університет м.Хельсінкі (Фінляндія), Університет м. Мельбурн (Австралія), Дослідницька лабораторія ВМС США (м. Навал, США), Університет Міссурі (США), Університет м. Амстердам (Нідерланди), Університет м. Берген (Норвегія), Університет м.Бухарест (Румунія), Технічний університет Данії, Університет м.Люнд (Швеція), Університет м.Лодзь (Польща), Інститут філософії Академії наук Чешської Республіки, Університет м.Ржечов (Польща), Університет м. Упсала (Швеція), Ягелонський університет (Польща) та ін..)Затверджено вченою радою економічного факультету «30» вересня 2013 р.
Докладний опис школи
Київська світоглядно-гносеологічна школа була заснована 60-х роках ХХ ст. у м.Києві на базі Київського державного університет імені Т.Г.Шевченка (нині – Київський національний університет імені Тараса Шевченка) та Інституту філософії АН УРСР (нині – Інститут філософії імені Г.С.Сковороди НАН України). Засновниками Київської світоглядно-гносеологічної школи вважаються відомі вітчизняні філософи П.В.Копнін та В.І.Шинкарук. Павло Васильович Копнін (1922 - 1971) – доктор філософських наук, професор, академік АН УРСР, член-кореспондент АН СРСР. Закінчив філософський факультет Московського інституту філософії, літератури та мистецтва. Працював завідуючим кафедри філософії АН СРСР, потім завідуючим сектором діалектичного матеріалізму Інституту філософії АН СРСР. У 1958—1962 роках працював завідуючим кафедрами філософії Національного технічного університету (КПІ) та Київського університету. У 1962—1968 роках працює директором Інституту філософії АН УРСР, 1968—1971 роках — директором Інституту філософії АН СРСР, професором філософського факультету Московського державного університету. Володимир Іларіонович Шинкарук (1928 - 2001) – доктор філософських наук, професор, академік AН УРСР, член-кореспондент АН СРСР (1981), У 1950 р. закінчив філософський факультет Київського університету, від 1951 р. — асистент, старший викладач, доцент кафедри історії філософії, професор (1966), з 1965 р. до 1968 р. – декан філософського факультету Київського університету, директор Інституту філософії АН УPCP (1968), головний редактор журналу «Філософська думка» (1969—71, 1979—89, 1995—2001), заслужений діяч науки і техніки України (1982), голова правління товариства «Знання» (1984—2001). Відомими представниками Київської світоглядно-гносеологічної школи можна вважаються наступні відомі вітчизняні вчені: Копнін П.В., Шинкарук В.І., Іванов В.П., Яценко А.І., Губерський Л.В., Попович М.В., , Онищенко О.С., Булатов М.О., Конверський А.Є., Табачковський В.Г., Кремень В.Г., Злотіна М.Л., Андрущенко В.П., Добронравова І.С., Лой А.М, Мотренко Т.В., Кушерець В.І. та ін. Кількість учнів Київської світоглядно-гносеологічної школи сягає більше 1 000 осіб. Діяльність Київської світоглядно-гносеологічної школи спрямована на вивчення логіки та методології науки, історії української філософії, історії німецької класичної філософії, методологічних проблем історико-філософського пізнання, розробці методологічних засобів відтворення наукового дослідження як особливо структурованого логічного процесу. Основні досягнення Київської світоглядно-гносеологічної школи представлені критичним переглядом основоположень марксистсько-ленінської філософії як догматичної системи та розвитку автентичної марксистської філософської концепції, яка б відповідала реальному процесу наукового пізнання, суспільної практики та розвитку системи освіти. Засновники та представники Київської світоглядно-гносеологічної школи вводять світоглядно-гносеологічну проблематику у систему вітчизняних філософських досліджень, створюють новий напрям в межах вітчизяної філософії. Основними досягнення Київської світоглядно-гносеологічної школи можна вважати: здійснення дослідження фундаментальних форм мислення та їх функцій у науковому пізнанні (ідея, гіпотеза, теорія, концепція), розробка цілісної концепції логіки та методології науки, започаткування у вітчизняній філософії філософсько-антропологічного напряму досліджень, створення нової теоретичної моделі аналізу німецької класичної філософії, розроблено нові методологічні підходи до здійснення історико-філософських досліджень у всесвітній та національній формі, засновано напрям історіографії історії філософії, започатковані системні дослідження історії української філософії та культури. Значення діяльності наукової школи для сучасного суспільства полягає у тому, що діяльність Київської світоглядно-гносеологічної школи докорінно трансформує зміст та спрямованість вітчизняних філософських досліджень та філософської освіти 60-90-х рр..ХХ ст., визначає специфіку, зміст та основні форми розвитку філософської та політологічної науки в Україні пострадянської доби, стає основою сучасної моделі філософської та політологічної освіти в Україні. Київська світоглядно-гносеологічна школа зараз продовжує свій розвиток на філософському факультеті Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Інституті філософії НАН України імені Г.С.Сковороди, на філософських факультетах ВНЗ України, більшість з керівників яких є представниками Київської світоглядно-гносеологічної школи. Наукові розробки Київської світоглядно-гносеологічної школи функціонують у системі філософської та політологічної освіти в Україні, що свідчить про її популярність на сучасному етапі. Факультет: Філософський факультет |
Анонс подій
|