|
Соціальна психологіяСоціальна психологія 1. Структурний підрозділ: Факультет психології 2. Науковий напрям та галузь знань, що враховується у науковому напрямі: Суспільні науки, соціальні та поведінкові науки. 3. Загальні відомості про школу. 3.1. Дата заснування: 1971 рік. 3.2. Засновник наукової школи: перша завідувачка кафедри соціальної кандидат психологічних наук, професор Л.Й. Марісова (1971-89). 3.3. Керівник: КОВАЛЕНКО Алла Борисівна, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної психології 3.4. Кількісний склад наукової школи: понад 50 осіб; 3.5. Кваліфікаційний склад наукової школи (осіб):
3.6. Найбільш відомі випускники наукової школи (Alumnus): Бурлачук Л. Ф. (дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор), Корнєв М. Н. (завідувач кафедри соціальної психології з 1991 до 2005 р., кандидат психологічних наук, доцент), Казміренко В. П. (доктор психологічних наук, професор), Коваленко А. Б. (доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної психології), Москалець В. П. (доктор психологічних наук, професор), Медведєв В. С. (доктор психологічних наук, професор), Родіна Н. В. (доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри диференціальної психології Одеського національного університету імені І. Мечникова), Траверсе Т. М. (доктор психологічних наук, професор), Данильченко Т. В. (доктор психологічних наук, професор), Квас О. В. (доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки Львівського національного університету імені І.Франка), Варава І. М. (кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної психології з по), Соснюк О. П. (кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної психології), Виноградов О. Г. (кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної психології), Ковальчук З. Я. (доктор психологічних наук, професор, професор Львівського державного університету внутрішніх справ), Леонова І. М. (кандидат психологічних наук, докторант кафедри соціальної психології), Карамушка Т. В. (кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної психології Київського інституту сучасної психології і психотерапії) Пономарьова В. К. (кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної психології Київського інституту сучасної психології і психотерапії), Корх В. М. (кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології Київського лінгвістичного університету), Вахоцька І. О. (кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені П.Г. Тичини), Якимчук І. П. (кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені П.Г. Тичини) та ін. 3.7. Характеристика наявної експериментальної бази: У навчальній лабораторії загальної психології імені професора Г. І. Челпанова (ауд.122; площа – 32,6 кв.м.) використовується таке обладнання: Периметр – 5, Тремометр – 2, Тонометр – 3, Комп’ютери – 7, Комп’ютерний електроенцефалограф – 1, Кольоротест – 5, Аудіометр – 1. 4. Наукові досягнення школи: 4.1. Найбільш вагомі результати: наукова школа «Соціальна психологія» виникла у 1971 році на першій в Україні кафедрі соціальної психології Київського державного університету імені Т.Г.Шевченка. За період існування школи розроблено суть предмету соціальної психології, закладено засади дослідження соціально-психологічних явищ. Протягом 50-річного періоду існування ґрунтовно досліджена велика кількість проблем, які описують соціально-психологічні явища: сутність та динаміка предмету соціальної психології, психологія організацій та управління, психосемантичний аналіз соціально-психологічних явищ, етнолінгвістична ідентичність; стосунки підлітків з учителями; дитячо-батьківські стосунки. Підготовлено більше 10 докторів наук та більше 50 кандидатів наук та 4 доктори філософії. Підготовлено більше 30 монографій, близько 20 підручників та навчальних посібників. Ведеться постійна робота над удосконаленням опису освітніх програм та навчальних планів, розроблено навчальні програми навчальних дисциплін, які відповідають сучасним запитам науки і практики (Організаційна психологія, Психологія управління і робота з персоналом, Психологія масової поведінки, Психологія реклами, Психологія PR та ін.). 4.2. Найбільш вагомі результати за останні 5 років: Протягом останніх років наукова школа «Соціальна психологія» веде активну розробку наукової теми: «Особистість і групи в умовах ціннісно-смислової трансформації суспільства». При цьому вивчалися різноманітні аспекти наукової проблематики: соціальна ідентичність особистості мігранта; соціально-психологічна адаптація дітей внутрішньо переміщених осіб та мігрантів: психосемантичний аналіз явищ суспільної свідомості; психологічні способи впливу на особистість, зокрема, реклами; політичне мислення, політична активність та консолідованість; методи обробки та аналізу емпіричних даних; проблеми психологічного та професійного благополуччя тощо. За останні 5 років налагоджено співробітництво з численними науковими та освітніми організаціями та установами як в Україні, так і за кордоном, результати спільних досліджень опубліковано у фахових наукових виданнях України та зарубіжних наукометричних виданнях. Наукова школа виступила ініціатором накового фахового наукометричного видання «Український психологічний журнал». В рамках школи проводяться методологічні семінари з аналізу даних, що в перспективі може стати осередком підвищення кваліфікації не тільки викладачів факультету, але й викладачів інших українських ЗВО. 4.3. Практичне використання отриманих наукових результатів за останні 5 років: Наукова школа «Соціальна психологія» виступила ініціатором проведення Міжнародної науково-практичної конференції «Військова психологія у вимірах війни і миру: досвід проблеми, перспективи», на якій створюється площадка для спілкування для представників психологічних служб різних силових структур, проводяться тренінги та майстер-класи для профілактики розв’язання проблем військовослужбовців, які проходили та проходять військову службу у зоні бойових дій. Представники школи виступають на українському радіо з популяризацією її наукових досягнень, а також беруть активну участь у роботі Міжнародних та Всеукраїнських науково-дослідних конференцій, методичних семінарів, 4.4. Участь у конкурсах, що організуються з держбюджету та Інших джерел фінансування (приватні фонди), гранти, тощо, за останні 5 років: Конкурс МОН України на отримання держбюджетного фінансування на наукову тему (2018 р., 2019 р. ). 4.5. Визнання наукової школи науковою та громадською спільнотою (відзнаки Президента, Кабінету Міністрів України, почесні звання, дипломи, тощо, за останні 5 років). Наукова школа соціальної психології є співзасновником громадської організації «Українська психологічна асоціація» (2017). Представники наукової школи за останні 5 років одержали відзнаки «Відмінник освіти», дипломи кращих викладачів факультету психології, нагрудний знак «За наукові і освітні досягнення», численні грамоти Кабінету Міністрів України, Міністерства світи і науки України, Верховної ради, Київського національного університету та подяки ректора. В багатьох вищих навчальних закладах працюють її представники (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Львівський національний університет імені І. Франка, Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника, Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича, Львівський державний університет внутрішніх справ, Чернігівський державний педагогічний університет, Дрогобицький державний педагогічний університет, Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини та ін.) Наукова школа плідно співпрацює з фахівцями Гродненського державного університету імені Янки Купали, Університету імені Масарика (м. Брно, Чехія), Центру досліджень вищої освіти (м. Прага, Чехія), Університету Прикладних Наук Новіа (м. Вааса, Фінляндія), Університету Прикладних Наук Західної Македонії (м. Касторія та м. Козані, Греція)., Клайпедського Університету (м. Клайпеда, Литва), Університету штату Орегон, (м., Орегон, США), Державного університету Молдови (м. Кишинів, Молдова), Яського університету імені А. Й. Кузи (м. Яси, Румунія) та ін. 4.6. Кількість докторів і кандидатів, підготовлених за останні 5 років: 6 кандидатів наук та 4 доктори філософії. 4.7. Кількість патентів, отриманих протягом останніх 5 років: немає 4.8. Кількість опублікованих монографій, підручників, навчальних посібників за останні 5 років: монографій – 6; підручників – 1, навчальних посібників – 3. 4.9. Кількість опублікованих статей у виданнях, рекомендованих МОН України, в українських та закордонних рецензованих журналах за останні 5 років: близько 100 статей. 4.10. Кількість виставок, на яких наукова школа презентувала свої розробки за останні 5 років: 1. 4.11. Кількість наукових конференцій, ініційованих науковою школою (оргкомітет, програма тощо) за останні 5 років: 5. 4.12. 10 найбільш вагомих публікацій (пріоритет надається статтям опублікованим у журналах Q1 чи монографіям, які (або) здобули нагороду (премію, відзнаку) національних чи міжнародних конкурсів, (або) отримали не менше трьох позитивних рецензій, опублікованих у фахових наукових періодичних виданнях):
Відомості про колектив наукової школи
Зареєстровано на №11 засіданні Вченої ради Київського національного університету імені Тараса Шевченка від 17 січня 2022 року |
Анонс подій
|